C-Bridge-Swing-Nyos-Nexus

C-Bridge Swing geschreven door Richard van de Meer

Tijdens het wedstrijdvliegen is snelheid en weinig verlies van performance van groot belang!
Bij wedstrijden wordt er gevlogen met bijvoorbeeld de Enzo 2, een 2-lijner, waarbij de piloot gebruik maakt van een “speciale techniek” om snelheid, performance en schermcontrole te behouden. De piloot controleert de pitch met de achterste risers in plaats van gebruik te maken van de stuurlijnen. Tijdens het “full-speed” vliegen kan men koers houden/sturen door aan een van de achterste risers te trekken; doet men dit met de stuurlijnen, dan wordt het schermprofiel vervormd. Een front-collapse kan worden voorkomen door tijdig aan beide risers te trekken zonder de speedbar te moeten releasen.

C-Bridge-Swing-Nyos-Nexus

In de EN/LTF B klasse wordt deze techniek, de zogenaamde C-riser controle bij 3-lijners steeds meer gebruikt. Afgelopen winter, vliegend in Nepal aan de Swing Mistral 7, heb ik regelmatig een dal overgestoken of een grote afstand afgelegd om weer “thuis” te komen na een overlandvlucht. Het veelvuldig gebruik maken van het speedsysteem is dan een echte must. Hier heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van deze techniek. Wat mij opviel, was dat bij het sturen met de achterste C-risers het schermprofiel veranderde; er ontstond een knik wat verlies van performance opleverde. De oplossing van Swing hiervoor is de C-bridge!

 

Swing heeft de C-bridge voor het eerst toegepast op de Nexus en nu ook op Swings nieuwe high-end EN/LTF B, de NYOS. Met de C-bridge heeft Swing als het ware de C-riser verdeeld in 2 risers en deze vervolgens aan elkaar gekoppeld met een “bridge”. Op deze manier kun je toch gebruik blijven maken van de C-riser controle zonder verlies van performance! Michael Nestler (designer Swing) wijst erop dat zelfs bij gebruik maken van het speedsysteem en het licht aantrekken van de buitenste C-risers de glijhoek toeneemt met 0.5!
Een ander voordeel van deze nieuwe technologie is dat je gedurende “groundhandling” of starten geen last meer kan hebben van getwiste C-risers.

 

Stabilizing by C-bridge
Stabiliseren met de C-bridge
Adjustment of flightdirection by C- bridge
Sturen met de C-bridge

 

 

 

 

 

 

 

Waarschuwing!

Te diep aantrekken van de C-risers kan resulteren in een stall!