Reservegooidag, een zekere ervaring!

reservegooidagGelukkig is het in de praktijk bijna nooit nodig maar voor iedere paraglidingpiloot is het belangrijk te weten hoe je het reservescherm werpt. Hierbij gaat het om ‘blindelings’ je greep kunnen pakken, hoe je deze moet pakken en hoeveel kracht het kost te werpen. Het kan seconden schelen als je het werpen van een reserve hebt geoefend. Op de informatieve en gezellige reservegooidag bieden we jou de mogelijkheid om in de sporthal slingerend aan de touwen je reserve te werpen. En krijg je een presentatie over de laatste ontwikkelingen van reserveschermen, theorie over reserveschermen en de do’s and don’ts van het werpen. Je kan meedoen met je eigen materiaal of met materiaal van de school.

Wij luchten en vouwen je reserve
Omdat het reservescherm altijd dient te worden gelucht, nemen we alle reserveschermen na afloop van de reservegooidag mee naar Haarlem. Hier worden ze gelucht en opnieuw gepakt. Binnen 2 weken kun je jouw reservescherm weer ophalen of we sturen hem naar je op. Je krijgt hiervan bericht. Heb je op de planning staan om binnenkort te gaan vliegen? Laat het ons even weten, dan kunnen we daar rekening mee houden.

  • Datum: zondag 15 maart 2020
  • Locatie: sporthal de Korf aan De Smidse 1 in Leusden.
  • Aanvang 14.30 tot 17.30 uur
  • Deelname met materiaal van Air Time 20,- euro
  • Deelname met eigen materiaal 55,- euro (incl. luchten, vouwen en inbouwen)
  • Programma: Theorie over reserveschermen, ontwikkelingen, de do’s and don’ts van het gooien en een vouwdemonstratie gevolgd door praktijk met onder begeleiding je reserve werpen.

Klik hier voor aanmelden voor deze dag via de site

Kan je deze dan niet?
Kun je niet op onze reservegooidag dan kun je jouw reserve bij ons in Haarlem brengen of aan ons op sturen. Wij vouwen het hele jaar door reserveschermen. Voor het maken van een afspraak neem even contact met ons op. Telefoon 06 13555887 of mail.

Zelf vouwen
Natuurlijk kan je ook zelf je reserve luchten en vouwen. Wees hiermee voorzichtig en volg de handleiding goed. Het vouwen is niet zo moeilijk maar het verkeerd doen is net zo makkelijk. Eén op de tien reserve’s die niet door ons gevouwen zijn, maar die we alsnog binnen krijgen hebben problemen die de werking vertragen of zelf geheel onmogelijk maken.

Op 25 en 26 januari zullen wij op onze nieuwe locatie lezingen organiseren die voor iedereen interessant zijn. Altijd al willen weten hoe de keuring van een scherm nou in zijn werk gaat? Of heb jij vragen over het RAST systeem die je graag aan iemand van SWING zou willen stellen? Jullie zijn allemaal van harte welkom! Op beide dagen zijn wij na de lezing open en zorgen wij aan het einde van de dag voor een hapje en een drankje.

Lezing schermkeuring (gegeven door Ayke)

Iedere twee jaar moet je je scherm laten keuren. Maar wat doen ze dan eigenlijk? Waar kijken ze naar en wat meten ze? Na de keuring zit er altijd zo mooi bundeltje papier bij met gegevens erop, maar hoe moet je de uitkomsten nou eigenlijk lezen? Aan de hand van foto’s, film en materialen laat Ayke je zien wat de keuring inhoudt, waar je scherm op getest wordt en wat er nou eigenlijk bedoelt wordt met de gegevens die op dat papiertje staan die je mee krijgt. Wil je hierbij zijn? Meld je dan even aan door een mailtje te sturen.

Lezing Swing RAST (gegeven door Lars van Swing)

Inmiddels is het RAST (RS) systeem bij velen een bekend begrip geworden. Een techniek waarbij er een dwarswand van links naar rechts door het scherm is gezet met of zonder ventielen. In de afgelopen jaren is de techniek in de praktijk getest en steeds meer piloten raken overtuigt van de werking door eigen ervaring. Swing heeft het RAST inmiddels in al hun modellen toegepast. Maar wat is RAST nu eigenlijk, wat doet het nu wel of niet. Wat zijn de voordelen? En zijn er ook nadelen? Wil je alles weten over het RAST-systeem? Kom dan naar deze lezing. Aan de hand van foto’s, video’s, materiaal en uitleg krijg je een duidelijk beeld wat RAST inhoudt. Bij deze lezing zal ook iemand van Swing aanwezig zijn. Na de lezing is er ook genoeg ruimte voor persoonlijke vragen. Wil je hierbij zijn? Meld je dan even aan door een mailtje te sturen.

Tijd: 11.00 uur
Locatie: De workshops zullen plaats vinden op onze nieuwe locatie in Haarlem.
A. Hofmanweg 5A
2031 BH Haarlem


Na de lezing zijn we open met een hapje en een drankje.

Op dit moment werken we aan de inrichting van onze nieuwe basis. Wij gaan verhuizen naar Haarlem! We hebben daar een mooie plek gevonden om Air Time verder uit te bouwen. In Ravenswaaij barstte we inmiddels uit onze voegen. De ruimte waar we naar toe gaan is wat groter, zo kunnen we leuke workshops organiseren en hebben we alle ruimte om jullie de keuze van al het materiaal te laten zien.

Opening

Wij openen onze nieuwe stek op zaterdag 18 januari vanaf 15.00 uur. Onder het genot van een hapje en drankje weiden we de stek in en proosten we op het nieuwe jaar. Uiteraard zouden we dat graag met een goed gezelschap doen. Dus kom je ook? Stuur dan even een mailtje naar mail@airtime.nl.

Nieuwe adres en contact gegevens
Vanaf 1 januari is ons nieuwe adres
A. Hofmanweg 5 A
2031 BH Haarlem

Telefoon Air Time 06 – 13 555 887 (Het vaste nummer en het nummer van Barry komen te vervallen)
E-mail: mail@airtime.nl

Afgelopen 12 jaar ben ik met heel veel plezier mede-eigenaar geweest bij Air Time Paragliding Sport. Daar heb ik je leren kennen en hopelijk een mooie vliegervaring mee kunnen geven samen met een heel fijn team. Omdat ik als eigenaar stop bij Air Time zou ik graag nog een keer met jullie een borrel willen drinken om alle mooie momenten nog eens op te halen.

Deze borrel is op het strand bij Club Nautique te Zandvoort op 21 september.

Ik kijk er naar uit om jullie daar allemaal weer te zien en tevens zullen we dan ook weer zoals altijd de nieuwe agenda voor aankomend jaar presenteren. Ondanks dat ik stop als eigenaar zal ik in ieder geval aankomend jaar nog wel een paar weekjes hier en daar draaien. Dus nog geen definitief afscheid qua lesgeven maar hopelijk een tot ziens! :-)

Aanmelden

Om ons alvast een beetje op de mogelijke drukte te kunnen voorbereiden, vragen we je om je aan te melden. Aanmelden kan via deze link.

Programma

19:30 Begin borrel
20:00 Welkomstwoord
20:30 Fijne verhalen en spelletjes gedurende de avond
24:00 Einde borrel

Drank
Laat bij binnenkomst even weten dat je er bent, dan krijg je de eerste 2 drankjes van ons! Uiteraard kan je hierna bij de bar gewoon nog drankjes bestellen.

Eten
Als je voor de borrel nog wat wil eten kan dat natuurlijk. Club Nautique heeft namelijk een hele goede keuken! Reserveer dan wel ruim van tevoren via: https://www.clubnautique.nl/reserveren/

Adres
Boulevard Barnaart 23
2041 KB Zandvoort


Als het goed weer is voor groundhandeling of soaren kan je natuurlijk nog wat met een scherm spelen die dag. We maken er een feestje van!

Hopelijk tot dan!

Groeten,

Namens het hele Air Time-Team

Lichtelijk gefrustreerd staan we ruim een halfuur in de file voor de grens met Slovenië, na twee weken door Kroatië en Bosnië te zijn getrokken. 

Verwachtingsvol is mijn blik gericht naar de horizon. Sinds mijn 16ejaar kom ik in de Alpen en altijd nog is de eerste aanblik van de Alpen een moment waar ik naar verlang, binnen een paar uur zal het weer zover zijn… 

Of het nu is om te klimmen/wandelen/fietsen of skiën, de Alpen zijn voor mij de mooiste plek in de wereld om deze hobby’s te kunnen beoefenen.

Sinds ik een kleine 10 jaar geleden bij Ayke en Barry een degelijk traject tot zelfstandig paragliding piloot heb doorlopen, is Paragliden de laatste jaren mijn hoofddoel geworden om de Alpen zeer geregeld te bezoeken.

De laatste week van onze vakantie hebben we o.b.v. de gunstige weersvoorspelling besloten om kamperend door te brengen op het Fliegercamp in Greifenburg, ook een fantastische locatie voor onze dochters met de Badesee om de hoek en tal van activiteiten in de omgeving voorhanden! 

Aangekomen op het Fliegercamp vinden we een mooie kampeerplek onder een eikenboom (gelukkig zonder de beruchte eikenprocessierups die bij ons in Brabant en elders mensen tot wanhoop drijft). In de middag hebben we zodoende schaduw met de hoge verwachte temperaturen van boven de 35 graden(!) geen overbodige luxe is.

Omdat ik al 5 jaar vlieg aan mijn basisintermediate, een Skywalk Tequila 4, ben ik gaan denken aan vervanging en na pakweg 10 jaar zelfstandig vliegen is het denk ik verantwoord om de stap naar een ‘hoge B’ te maken. 

O.b.v. het nodige huiswerk en vergelijken op papier heb ik inmiddels een shortlist gemaakt van 3 schermen waar ik nader mee kennis wil maken.

Mijn huidige Tequila is een levendig scherm waar ik altijd met veel plezier aan gevlogen heb, door zijn karakter is actief vliegen in turbulente omstandigheden wel gevraagd ondanks de classificatie. Gezien het feit dat ik graag af en toe ook overlandjes tot een 100 km doe (en in de toekomst hopelijk verder…), heb ik dit scherm door de jaren heen door en door leren kennen. 

Mijn Tequila als referentie nemend, heb ik een duidelijk beeld wat ik waardeer aan dit scherm en ook de wat mindere eigenschappen. Uiteraard wil ik bij een nieuw scherm de mindere eigenschappen verbeterd zien worden. Concreet zijn de in mijn ogen wat mindere eigenschappen: 
– soms wat ‘te’ actief moeten vliegen in lastige omstandigheden
– windpenetratie is voor verbetering vatbaar
– bellen zijn zodoende vanaf de lijzijde soms wat lastiger te betreden
– speed trapt relatief zwaar
– 5 jaar is al ouder, glijgetal is dan ook wat gedateerd
– oren willen soms wel eens wat slaan bij het trekken

Aan de positieve kant van het spectrum:
+ levendige handeling/positief dynamisch
+ zeer makkelijk te landen met minimale vliegsnelheid (jetflaps)
+ in alle jaren nooit één problematische inklapper gehad
+ startvoorbereidingen zeer eenvoudig door volledig ommantelde lijnen
+ thermiekt als een malle!

Op mijn shortlist voor een nieuw scherm staat ook de Nyos RS. Als technisch onderlegd persoon, ben ik altijd geïnteresseerd in nieuwe technologieën en het RAST systeem heeft vanaf het begin al mijn belangstelling gewekt. Vooral ook omdat het een directe relatie zou hebben met de potentiële vliegveiligheid in geval van inklappers, maar ook bij starts waar de wind een deuntje blaast. Als vader van twee dochters is dit op voorhand al een dikke ‘+’ voor mij.

Mensen die mij kennen weten echter ook dat ik een licht kritisch karakter heb en sceptisch sta tegenover (te)veel marketing. Er is maar één manier om erachter te komen of de Nyos RS een kandidaat is als mijn toekomstige scherm, uiteraard zelf vliegen.

Als relatief ‘vlieggewicht’ van 72 kilo/startgewicht 92 kilo bij 1.87 val ik mooi aan de bovengrens van de Nyos RS maat S. Na mijn interesse bij Ayke kenbaar te hebben gemaakt, tovert hij een gloednieuwe Nyos RS maatje S tevoorschijn die ik vrijblijvend een aantal dagen mag testen. 

Niet zomaar een glijvluchtje dus, nee gewoon uitgebreid de mogelijkheid bieden om vrijblijvend kennis te maken met de Nyos RS, dat weet ik bijzonder te waarderen! Het weer is deze dagen uitstekend met hoge temperaturen in het dal, prima thermische omstandigheden door een Noord(west)stroming hogerop waardoor de koelere lucht op hoogte zorgt voor een wolkenbasis in Greifenburg van rond de 3000 meter.

De aanloop van piloten op de reguliere startplaats Thermiktreff (de ‘1100’) maar geregeld ook op de ‘1300’ is op dergelijke dagen in het hoogseizoen groot. Dat is nu ook het geval, waardoor ik besluit om samen met vrouw en kinderen de rust van de bergen op te zoeken en met pakzak de Nassfeldriegel op te lopen voor een bescheiden ‘Hike’ en hopelijk langere ‘Fly’. Extra voordeel is ook dat ik zo eerder goed in de thermiek zit, zonder het massale gekrabbel in de huisbel van de Emberger. Na een uur zijn we boven en kan ik me in alle rust gereed maken voor de eerste start aan de Nyos RS. Droog thermohemd aan, broodje eten, blaas legen en zien hoe de eerste piloten van de Emberger af aarzelend nog onder mijn fraaie startplaats langzaam in de zwakke thermiek aan hoogte winnen.

Een eer dat ik als eerste een gloednieuw scherm mag uitpakken, zo strak en netjes opgevouwen als ware het origami. Wat me opvalt is allereerst het doek, dat lijkt wat meer te glanzen dan wat ik gewend bent (nieuw type doek begrijp ik uit Japan) en verder ook de nitinol staafjes in de neus die de instroomopeningen mooi open houden en het geheel heeft dan ook een hoogwaardigere uitstraling i.p.v. het goedkope plastic grasmaaierdraad van andere fabrikanten.

De stamlijnen zijn netjes ommanteld enkel bovenin en de gehele stabilo’s zijn onommanteld. Het lijnen sorteren is een fluitje van een cent en het valt me mee dat ook de niet ommantelde lijnen goed te sorteren zijn. Het enige waar ik zo de eerste keer even aan moet wennen zijn de risers, deze zijn wat minder stijf dan wat ik gewend ben maar verdraaien is geen issue, als je op blijft letten tenminste.

Klaar voor de start, de eerste collegae piloten komende vanaf de Emberger gaan inmiddels overland met pakweg 2600m hoogte in Westelijke richting, tijd om te vertrekken… 

De wind is zeer zwak, rustig voorwaarts starten is het devies. Het scherm komt netjes omhoog na mijn input aan beide A’s. Het valt op dat dit wat zacht aanvoelt, omdat het achterste deel van het scherm zich door de RAST wand wat later vult. Ongetwijfeld een groot voordeel bij hardere wind omdat dan de krachten beheersbaarder blijven vanwege het kleinere contactoppervlak waar de wind echt vat op heeft. Een aantal stappen en ik ben los op zoek naar de eerste thermiek van de dag. Seconden later heb ik deze al gevonden en mijn eerste cirkels in de thermiek zijn een feit, zwaaiend naar mijn meiden onder me, die steeds kleiner lijken te worden.

Uiteraard is dit op details anders dan aan mijn huidige scherm, de eerste indruk is dat de Nyos wat onverstoorbaarder/stabieler is eenmaal in de thermiek met iets hogere remdruk dan wat ik gewend ben. Bij het binnenkomen van de thermiek zoekt het scherm door een subtiel gieren als het ware zelf de beste lift.  

Later leer ik ook dat ik mijn vliegstijl wat moet aanpassen en het scherm geregeld iets meer de vrije hand moet geven met beheersbaar ingrijpen als de omstandigheden erom vragen. Wellicht mede een gevolg van RAST wat af en toe ook de kans moet krijgen om te ademen.

Boven de ruim 2700 meter met briljant zicht op de Gross Glockner en verderop de Gross Venediger, besluit ik om Westelijk richting de Knoten te vertrekken en daar hoogte te pakken voor de oversteek richting de Scharnik.

Ik trap halfspeed voor de eerste keer en concludeer dat dit mooi lichtvoetig gaat met een zeer nette sinkrate, dat is een plus t.o.v. wat ik gewend ben!

Ook de C-bridge steering lijkt prima te werken voor de kleine correcties bij dergelijke oversteken. Lichte rolbewegingen geven aan wat de lucht om me heen doet en deze zijn behoorlijk via de C-bridge te controleren. Aangekomen bij de Scharnik sta ik voor de keuze om verder richting Westen te gaan of retour. Na enige aarzeling besluit ik om te draaien, ook omdat er richting het Westen wat meer wolken aan het ontstaan zijn en het Oosten stukken minder bewolkt blijft vooralsnog.

Met lichte wind in de rug tik ik met halfspeed ruim de 50 km per uur aan en ben zo binnen een mum van tijd weer boven de Emberger. Zo na de eerste uurtjes vliegen moet ik zeggen dat, ondanks de toch wat turbulente omstandigheden door de Noordwind, ik niet heel erg bezorgd geweest ben en ik niet het idee heb een halve schermklasse hoger te vliegen. 

Met rugwind en de goede bellen boven de Gaugen en Stagor vlieg ik tot aan de Radlberger Alm om vervolgens de oversteek richting de Weissensee te maken. Inmiddels moet ik wel de dreigende overontwikkeling in het Westen goed in het oog houden. In de buurt van de Weissensee tref ik een mooie dalwind convergence aan waarin ik super rustig met +2m/s honderen meters hoogte kan pakken. Opmerkelijk genoeg komt de wind hier vanuit het zuiden zodat ik een beetje gevangen lijk te zitten en niet de gedroomde overvlucht van de Reisskofel kan maken doordat ik heel veel sink bij de graten ervaar, overigens zonder al teveel last te hebben van turbulentie, het scherm houdt zich voorbeeldig.

De zuidwind op lager niveau heeft hier ook voordelen want voor de landing besluit ik nog om terug te vliegen richting de Gaugen, hier kom ik relatief laag ter hoogte van de Wiesflecker aan, maar soarend en al heel snel thermische aansluiting vindend zit ik in een mum van tijd weer op ruim 2800 meter! 

In al deze omstandigheden krijg ik goede niet te nerveuze feedback van het scherm en heb geen enkele inklapper hoeven ervaren.

De lucht is inmiddels in het Westen zodanig overontwikkeld dat ik besluit om bescheiden afspiralend de landing op te zoeken. Bij deze manoeuvre is de Nyos RS voorbeeldig te doseren en uit te leiden. Ook oren trekken manifesteert zich als een voorbeeldige en stabiele afdaaltechniek al mag de sinkrate altijd wat groter, zeker omdat het inmiddels overal wel omhoog lijkt te gaan!

Netjes het circuit vliegende kom ik binnen voor de landing waarbij ik ‘de stip’ op een metertje mis na een vlucht van ruim 4 uur. Ik had me al ingesteld op het betere glijgetal zullen we maar zeggen.

Vanwege het feit dat er bijna geen wind heerst moet ik een paar stappen zetten, maar de landing zelf is verder prima en het scherm flared mooi uit.

Punten die me positief opvallen tijdens het vliegen:
+ RAST ik geloof inmiddels absoluut in de meerwaarde van dit systeem als het gaat om de veiligheid, het scherm voelt stabiel aan, ook in turbulentie
+ glijgetal in ieder geval tot halfspeed is uitstekend
+ tegen de wind in staat dit scherm meer zijn mannetje dan wat ik gewend ben
+ speed is lichtvoetig te bedienen (i.c.m. Ozone Forza coconharnas)
+ dochters vinden het ook een mooi scherm 

Als ik nadelen zou moeten noemen, moet ik goed nadenken; misschien doet de stabiliteit een heel klein beetje af aan het aanvoelen van de details waardoor het thermieken iets minder efficiënt lijkt. Echter denk ik dat dit door aanpassing van mijn vliegstijl (het scherm nog wat minder op de rem vliegen en meer laten lopen) al behoorlijk te ondervangen is. 

Verder vergen de risers voor mij wat gewenning op de grond omdat ze iets eerder de neiging hebben tot verdraaien dan wat ik gewend ben ook door de zware stuurlussen. Bij zwakwind landingen lijkt de iets hogere stall snelheid nog even iets waar ik aan moet wennen. Al met al zeker geen showstoppers!

De andere dag sta ik (te) lang in dubio waar ik ga vliegen, maar kijkend naar Alptherm lijkt Sud-Tirol the place to be! Na ruim 120 km sturen achter te trage medeweggebruikers sta ik te laat startklaar op Speikboden, Sand in Taufers. 

Ten Zuiden de Dolomieten, ten Noorden de Zillertaler hoofdkam, er zijn slechtere plekken om te vliegen! Wel is dit een hardcore vlieggebied met alles erop en eraan een goede omgeving om de Nyos RS nogmaals aan de tand te voelen.

Ik start dus veel te laat rond de klok van kwart voor één en draai omhoog in een turbulente Noordwind verzette leibel die onderin wel een beetje vies te noemen is. Meer dan een ritselend oortje en het nodige goed getimede handwerk komt er gelukkig niet aan te pas. Bovenin is het allemaal stukken rustiger en vanaf ruim 3200 meter steek ik over richting het Pustertal waar ik snel richting Vipiteno aan de voet van de Brenner kan vliegen. 

Eerder genoemde bevindingen m.b.t. het vlieggedrag van de Nyos RS zie ik alleen maar bevestigd en ik voel me steeds vertrouwder met het scherm. Ik betrap me er zelfs op dat ik moet concluderen dat er zich een duidelijke keuze voor de toekomst begint af te tekenen…

Terugkomend vanaf Vipiteno heb ik nog een paar lastigere leibellen van onderuit te bedwingen, ook dat gaat zonder problemen met beheerst actief vliegen. Tijd voor een laatste test; het echte hooggebergte! Ik traverseer hoog boven Sand in Taufers naar de Wasserfallspitze en zie aan de horizon het Staller Sattel, de grens tussen Sud en Ost Tirol. De weg ernaar toe is er één deels over bergen tot ruim 3400 meter, een indrukwekkend landschap! Hoog boven het Antholzer dal op ruim 4100 meter maximaal kan ik, hoofdzakelijk al delfinerend, snel vooruit richting het Staller Sattel. De terugweg kost iets meer moeite omdat het inmiddels bewolkt is in het Antholzer dal. Zuinig de zwakke bellen uitmelkend probeer ik in dit extreme terrein boven de graten te blijven wat gelukkig lukt.

Inmiddels is het kwart voor 6 en de zon breekt weer door op de plaats waar ik nu vlieg, graag verleng ik mijn vlucht nog een stukje en daarom zet ik koers naar de Grosser Moosstock. 

Daar aangekomen merk ik dat de lucht giftiger aan het worden is, het heeft er alle schijn van dat er een Nordföhnige stroming over de Zillertaler hoofdkam komt en het is werken in deze forse turbulentie.

Ik besluit dat dit niet aangenaam meer is en naar de landing te koersen voordat het nog heftiger zou kunnen worden en het scherm en vooral ikzelf aan mijn grenzen kom. 

De landing ligt buiten het dorp in een breed komvormig dal waar 5 valleien op uitkomen en in deze situatie lijkt de zuidelijke dalwind te botsen en te mixen met de föhnige wind die vanuit het Noorden over de hoofdkam komt, onplezierige vliegomstandigheden. Zonder inklappers kan ik uiteindelijk veilig landen, het is inmiddels 18:30. Op de teller staat een vlakke driehoek van 110 km.

Andere piloten melden overigens ook de handen vol gehad te hebben, maar gelukkig is iedereen heelhuids geland, ik bel met het thuisfront om te melden dat ik weer op de grond sta.

Met lege maag maar voldaan en met de Spotify op standje 10 in de auto rij ik terug naar Greifenburg waar ik in het donker aankom op het Fliegercamp.

Inmiddels begrijp ik dat Ayke al heeft geïnformeerd bij Martine waar ik toch blijf. Ik bezoek hem met de melding dat de Nyos RS me overtuigd heeft en een 10 uur vliegen in 2 dagen onder soms pittige omstandigheden mij hebben doen besluiten dat voor mij RAST geen marketingkreet meer is, maar ook daadwerkelijk vertrouwenwekkende inhoud heeft gekregen.

Aangezien de andere schermen op mijn shortlist deze bonus niet hebben, ben ik ervan overtuigd dat ik met de Nyos RS het juiste scherm gevonden heb.

De bestelling van de Nyos RS is inmiddels geplaatst en ik hoop in Augustus/September met mijn eigen scherm nog te gaan vliegen in de Alpen!

Kris Versluis

In 2006 leerden Barry en Ayke elkaar kennen. Joop Bernard (oprichter van Air Time) zocht een opvolger en via een advertentie in het blad B-lijn (nu Lift) kwam Barry in beeld. De klik was er gelijk, Joop kon het overdragen en Ayke en Barry konden verder met Air Time. 

In deze tijd had Air Time al een leuke groep deelnemers en een mooi team. Met volle energie zijn Ayke en Barry aan de slag gegaan en hebben Air Time uitgebouwd tot wat het nu is. Meer plaats voor deelnemers, meer verschillende cursussen en specials, een groter team en leuke locaties in de Alpen. 

In deze 13 jaar hebben ze ook samen voor uitdagingen gestaan. Het overnemen van Air Time betekende dat zij een mooi bedrijf voort wilden zetten, maar ook verder opbouwen. De financiële crisis werd ook wel gevoeld. Daar kwam de uitdaging wat betreft de erkenning van de Nederlandse brevetten nog eens bij. Dit leidde ertoe dat het noodzakelijk werd om de Duitse en Oostenrijkse instructeurspapieren te halen. Wat eerst een uitdaging was, is nu een van onze grote voordelen! In 2016 hebben we het Duitse en het Oostenrijkse instructeursbrevet behaald en daarom kunnen we nu zonder problemen lesgeven in Oostenrijk. 

In de afgelopen jaren is ons team uitgegroeid naar ca. 30 (hulp) instructeurs. Mario is binnenkort ook Nederlandse instructeur en Wycher heeft onlangs ook zijn Oostenrijkse en Duitse instructeurspapieren gehaald. Het professionele team wat we in de loop der jaren hebben opgebouwd heeft ertoe geleid dat Air Time misschien wel de meest professionele en veilige school van Nederland is geworden.

Barry doet een stapje terug
Na jaren vele weken van huis werd het tijd om hierin te minderen en meer tijd te creëren voor het gezin. Er loopt ondertussen een kleine toekomstige paraglide-instructeur rond in huize Zeldenrust die het ook wel leuk vindt om zijn vader regelmatig te zien. Ook Sophie maakt stappen die meer tijd en ruimte van Barry vragen.

Toekomst
Air Time blijft Air Time; dat willen we graag zo houden. Ayke zal vanaf volgend jaar samen met Danielle verder gaan met Air Time. Barry blijft ook nog een groot aantal weken lesgeven in Oostenrijk. En met Wycher en Daniel als Oostenrijkse en Duitse instructeurs en de rest van ons team kunnen we verder bouwen aan al dat moois wat er al is. 
Wij kijken er naar uit om samen met jullie allemaal nog heel veel mooie vliegweken te beleven.

Swing Arcus RS

Als je bij ons komt vliegen in de bergen kun je tal van schermen en harnassen uitproberen. We hebben ze even voor je op een rijtje gezet. Heb je interesse? Laat het ons weten!

  • Merk: Swing
  • Type: Mito
  • Klasse: A
  • Rast: Ja
  • Maten: XS 55-80kg, S 70-95kg, M 85-110kg, L 100-130kg
  • Meer info
Swing Arcus RS
  • Merk: Swing
  • Type: Arcus RS
  • Klasse: B laag
  • Rast: Ja
  • Maten: S 70-95kg, M 85-105kg, L 95-115kg
  • Meer info
Swing Nyos RS
  • Merk: Swing
  • Type: Nyos RS
  • Klasse: B hoog
  • Rast: Ja
  • Maten: S 75-95kg, M 85-109kg, L 95-120kg
  • Meer info
  • Merk: Swing
  • Type: Connect Reverse 3
  • Soort: Omkeerbaar
  • Protector: Gesloten airbag met veer
  • Maten: L 165-185cm, XL 175-200cm
  • Meer info
  • Merk: Advance
  • Type: Axess 4 Air
  • Soort: Normaal
  • Protector: Hybride protector
  • Maten: S 155-172cm, M 165-187cm, L 175-202cm
  • Meer info
  • Merk: Advance
  • Type: Succes 4
  • Soort: Normaal
  • Protector: Mouse protector
  • Maten: M 165-183cm, L 178-202cm
  • Meer info
Advance Progress 3
  • Merk: Advance
  • Type: Progress 3
  • Soort: Omkeerbaar
  • Protector: Hybride protector
  • Maten: M 165-183cm, L 178-202cm
  • Meer info
Advance Lightness 3
  • Merk: Advance
  • Type: Lightness 3
  • Soort: Ligharnas
  • Protector: Mouse protector
  • Maten: M 165-183cm, L 178-200cm
  • Meer info

Op zondag 27 januari 2019 wordt in Warmond bij Dekker Sport en Partycentrum de 28e Nationale paraglidingbeurs gehouden. Wij zijn daar samen met Swing bij aanwezig met een grote stand én een groot team. Je vindt ons bij binnenkomst direct links vooraan in de hal met een stand van maar liefst 20 meter lang. Op onze stand kan je terecht voor informatie over onze cursussen, trainingen en specials. Of je net begint met paragliden of al vergevorderd bent; wij bieden cursussen,trainingen en specials voor alle niveaus.

Schermen bekijken en harnassen proefzitten
Daarnaast is er een grote ruimte waar je materialen zoals schermen, harnassen en reserves kan bekijken. Je kunt proefzitten in harnassen en je vragen aan ons stellen. Wij staan je graag te woord.

Swing aanwezig
Wil je informatie direct vanaf de bron? Dat kan. Ook dit jaar is Kalle van Swing weer aanwezig op de beurs. Hij laat je graag alle ins en outs zien van bijvoorbeeld de Reverse 3, Arcus RS, Nyos RS, Agera RS en meer.

Aanbiedingen en opruiming
We hebben op de beurs aanbiedingen en houden een opruiming. Wij nemen niet alles mee wat we hebben. Dat zou teveel worden. Maar vragen kan altijd, daar zijn we voor.

We hopen je te mogen begroeten op de paraglidingbeurs op onze stand!

Wanneer
Bezoekers van de paraglidingbeurs zijn welkom op 27 januari 2019 van 10:00 uur tot 17:00 uur.

Entree
Volwassenen € 3; kinderen tot 16 jaar hebben gratis toegang.

Waar
Dekker Sport en Partycentrum
Veerpolder 14
2361 KV Warmond

Verder op de paraglidingbeurs

  • Presentaties van paragliding-, delta- en paramotor vliegscholen
  • Bedrijven met vliegsport gerelateerde artikelen
  • Vertegenwoordigers van verschillende merken en materialen
  • Tweedehands markt
  • Kinderplein met activiteiten
  • Prijsuitreiking XContest
  • En natuurlijk een gezellige bar….. waar de sterke vliegverhalen rijkelijk aanwezig zijn

Meer of actuelere info op paraglidingbeurs.nl

Vanaf 15 februari 2019 is de nieuwe editie van ‘Vrij Vliegen’ leverbaar, het nieuwste Nederlandstalige handboek voor paragliding.

Over de derde editie
De tekst is flink uitgebreid en geactualiseerd. Denk daarbij aan de KNVvL reglementen en de ICAO kaart, maar ook aan het aanpassen van informatie en illustraties aan de moderne materialen en nieuwe inzichten. Er zijn tientallen foto’s en illustraties toegevoegd.
Het aantal pagina’s is met 162 daardoor wederom hoger dan de vorige editie. De mooie kwaliteit druk is hetzelfde gebleven.
De adviesverkoopprijs is €32,50.

Voorbestellen met korting
Wil je het boek ‘Vrij Vliegen’ 3e editie voor de oude prijs van 29,50 of als een van de eersten het boek ontvangen? Bestel deze dan nu al via onze webshop. Tot 15 februari houden wij de oude prijs aan.

Allereerst zal ik mij even voorstellen: De naam is Joop Westdijk en ik beoefen de paraglidingsport sinds 2001 met heel veel plezier. Ik vlieg aan de Nyos RS L (95-120 kg.) en mijn “vliegklaar” gewicht is 110-115 kg. Mijn voorkeur gaat uit naar de bergen maar het lieren in ons vlakke land heeft ook absoluut zijn bekoring.

In de loop der jaren heb ik diverse schermen gevlogen van A t/m D maar de laatste jaren vlieg ik hoogstens nog B-schermen. Ik koop voor de bergen en het lieren altijd een nieuw scherm en vlieg er maximaal vier jaar mee, dat is meestal voor de tweede keuring.


Dat het de Swing Nyos RS is geworden was eigenlijk nog niet zo’n eenvoudige keuze; in het B-segment zijn veel schermen te koop die haast niet voor elkaar onder doen wat prestaties betreft. Na een aantal proefvluchten aan een aantal andere schermen was ik er nog niet uit.
Op diverse fora werd heel positief gesproken over het RAST-systeem van Swing en het nieuwe B-scherm van Swing de Nyos RS was er ook mee uitgerust. Voor mij een reden om dit scherm ook mee te nemen in mijn beslissing.

Air Time was zo overtuigd van de nieuwe Swing Nyos RS dat ik een nieuw scherm een tijdje mocht vliegen en weer mocht inleveren als ik niet tevreden was.
Begin april kreeg ik het scherm thuisgestuurd en bij het uitpakken valt gelijk de hoge kwaliteit op. De risers zijn heel mooi afgewerkt en het doek voelt iets anders, dat schijnt nieuw te zijn.


18 April 2018 was het dan zover, de eerste vlucht aan de lier. Uitleggen van het scherm is simpel, een paar rukjes aan de A-lijnen waardoor het scherm zich een beetje vult en de openingen mooi open blijven staan. Lijnen laten zich goed sorteren waarbij je wel even op moet letten dat de C-bridge dezelfde kleur heeft als de A-riser.

Het groundhandelen is een genot, het scherm doet precies wat je wil en reageert heel goed op korte input. Opzetten bij weinig wind gaat een beetje vertraagd maar dat komt hoogstwaarschijnlijk door het RAST-systeem.
Het oplieren gaat probleemloos, stijgen is in orde en het scherm reageert goed op stuurcorrecties. De thermiek was nog niet volop aanwezig maar de
Swing Nyos RS gaf prima de beweging in de lucht aan waardoor ik zo’n twee uur heb kunnen ronddobberen.

Vanaf het moment dat ik afkoppelde, voelde het scherm goed aan en deed precies wat ik wilde. De kleine spaarzame belletjes lieten zich goed centreren. Snelle bochten gingen gemakkelijk en iets te snel de eerste keer voor mijn gevoel. Dit was even wennen vergeleken met mijn vorige scherm.
Het scherm glijdt goed en blijft mooi op hoogte waarbij tegen de wind in het glijgetal wel een stuk minder wordt. Had voor mij wel iets beter gemogen maar moet ik misschien nog bijschaven, het scherm is nog nieuw voor mij. Speedsysteem is tot aan de balletjes gemakkelijk in te trappen en vol te houden. Dit zal ook de meest gebruikte stand zijn. Daarboven vergt het meer kracht en ook niet zo gemakkelijk meer te variëren. De landing is ook eenvoudig waarbij ik het gevoel heb dat de snelheid er duidelijk uitgeremd moet worden.
Na nog een aantal liervluchten waarbij ik wat inklappers heb getrokken, grote en kleine oren enzovoort was ik al bijna overtuigd van de Swing Nyos RS.

In mei 2018 naar de Alpen. Hier ging ik dan eens uitgebreid “proefvliegen”. Starten met de Swing Nyos RS vanaf de helling gaat probleemloos, zowel voor- als achterwaarts. Bij het voorwaarts starten moet je rustig opzetten maar je voelt gelijk als het scherm zich gevuld heeft en wil vliegen.
Bij het achterwaarts opzetten is het scherm goed te controleren en gedraagt zich voorbeeldig, bij hardere wind reageert het scherm beter op kleine stevige input.


Bij het zoeken naar thermiek heb ik een aantal malen het scherm laten gaan en dat voldeed prima, meestal “vond” het scherm wel wat. Het centreren gaat prima en het scherm heeft geen voorkeur voor een speciale techniek. Ik heb veel met gewicht-sturen gespeeld en correcties met buiten- of binnenrem neemt het scherm probleemloos over. Bij stevige thermiek vraagt de Swing Nyos RS meer stuurkunst maar als je eenmaal de bel hebt gecentreerd gaat het spelenderwijs waarbij de input kort en stevig moet zijn.


Het vliegen met speed is m.b.v. de C-bridle goed vol te houden. Ik leg mijn vier vingers er op en stuur met de pink, met de wijsvinger ga ik het pendelen tegen. Het sturen met de pink moet je kort en stevig doen waarbij het scherm onmiddellijk reageert.
Ik heb ook wat inklappers getrokken en deze gingen er zeer snel weer uit zonder noemenswaardige koerswijziging.

Oren met speed geven voldoende zink waarbij ik wel merkte dat bij veel wind en grote oren met speed het scherm zijn eigen koers wil bepalen. Moest erg veel gewicht in de strijd gooien.
Inmiddels ook een paar heftige inklappers gehad die goed aankwamen maar heel beheerst te herstellen waren. Het blijft wel een hoge B-er natuurlijk.
Tijdens het vliegen merk je niet veel van het RAST-systeem of het zou moeten zijn dat het rustige vliegen daar het gevolg van is. Ik hoor achteraf nog wel eens dat het zo turbulent was maar daar had ik niet zoveel van gemerkt.

Ik heb er in 2018 veel plezier aan beleefd en de Swing Nyos RS heeft inmiddels na 85 uur ongeveer 1500 km. op de teller. De langste vlucht in de bergen was 135 km. en 85 km. vlakland.
Misschien overbodig te melden, maar ik heb het scherm niet meer ingeleverd.